Baby- en kindergebaren zorgt voor een intensievere interactie met kinderen en verhoogt de pedagogische kwaliteit op de groep. Het vermindert stress bij kinderen omdat ze beter begrepen worden en zich beter kunnen uiten. Medewerkers hebben meer inzicht in de behoeftes en ontwikkeling van de kinderen. Activiteiten en het dagritme verlopen soepeler omdat gebaren alles voorspelbaar maakt en de kinderen gemakkelijker meebewegen.
Gebarenstem heeft speciaal voor de kinderopvang (0-4 jaar) een Baby- en kindergebaren methode ontwikkeld. Dit programma is vanuit de praktijk samengesteld en is effectief gebleken in het verhogen van de pedagogische kwaliteit op de groep.
De Gebarenstemmethode voor kinderopvang is ontwikkeld door Lissa Zeviar en Kjille Soeting. Lissa heeft de Baby- en kindergebarenmethode op de Nederlandse markt gebracht door het boek ‘Babygebaren, gebaren met je kind voordat hij kan praten’ te schijven en zij richt zich al vanaf 2006 ook specifiek op professionals in de kinderopvang. Kjille werkt sinds 2000 in de kinderopvang en vanaf 2008 ook met Baby en kindergebaren op de werkvloer. De ruime ervaring van beiden is gebundeld in deze training voor pedagogisch medewerkers die hierdoor naadloos aansluit op de praktijk. Lissa en Kjille brengen een rijke schat aan praktijkvoorbeelden en voordelen mee waardoor de Baby- en kindergebarenmethode voor kinderopvang voorstelbaar is en direct gaat leven bij het team.
Met een Gebarenstemmethode voor de kinderopvang krijgt het kinderdagverblijf een training in 2 delen, minimaal twee coachingsmomenten en een evaluatiebezoek om ervoor te zorgen dat baby- en kindergebaren volledig in het beleid en de werkwijze van het kinderdagverblijf geïntegreerd is.